Καφές: Αλήθειες και μύθοι – (Weekend Express , 2010)

Σε πολλές ανεπτυγμένες χώρες, 80% έως 90% του πληθυσμού, πίνει καφέ κάθε μέρα. Το γεγονός αυτό καθιστά την καφεΐνη, την πρώτη σε συχνότητα, χημική ουσία που καταναλώνεται παγκοσμίως

Τα συστατικά που περιέχονται στον καφέ ξεπερνούν τις 2000! Τα σημαντικότερα από ποσοτικής πλευράς είναι οι υδατάνθρακες, τα λιπίδια, οι πρωτείνες, διάφορα οξέα και μεταλλικά άλατα, καθώς και η καφείνη. Η καφείνη είναι η ουσία στην οποία οφείλεται κυρίως η επίδραση του καφέ στον ανθρώπινο οργανισμό.

Είναι γεγονός ότι πολλά έχουν ειπωθεί για την κατανάλωση καφέ. Έχουν γίνει αναρίθμητες μελέτες οι οποίες πολύ συχνά έχουν καταλήξει σε διαφορετικά αποτελέσματα πότε υπερ και πότε κατά της κατανάλωσης καφέ. Αυτή η διαφοροποίηση εξαρτάται από το εκάστοτε συστατικό που μελετάται και φυσικά από την ηλικία των ατόμων που συμμετέχουν στις έρευνες, την ημερήσια πρόσληψη καφέ, την ταυτόχρονη λήψη οινοπνευματωδών, φαρμάκων καθώς και τη χρήση καπνού.

ΟΙ ΕΠΙΔΡΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΚΑΦΕΙΝΗΣ ΣΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟ

Η καφείνη επηρεάζει τον εγκέφαλο και είναι στην ουσία διεγερτικό του κεντρικού νευρικού συστήματος. Σε λογικές ποσότητες, αυξάνει την εγρήγορση και βελτιώνει την πνευματική απόδοση. Επιπλέον μπορεί να ανακουφίσει για σύντομο όμως χρονικό διάστημα από την υπνηλία. Ακόμη, η καφείνη έχει διουρητική δράση. Τέλος, η καφείνη μπορεί να προκαλέσει θερμογένεση δηλαδή, απώλεια θερμότητας από τον οργανισμό (η οποία είναι μία μορφή ενέργειας) και γι αυτό και αυξάνει τις ενεργειακές ανάγκες του οργανισμού (δηλαδή το μεταβολισμό!). Λόγω της τελευταίας δράσης της έχει χρησιμοποιηθεί σε διάφορα σκευάσματα αδυνατίσματος.

Η ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΚΑΦΕ ΠΑΧΑΙΝΕΙ;

Ο καφές σαν ρόφημα από μονος του ΔΕΝ έχει θερμίδες. Θερμίδες μπορεί να πάρει κανείς εάν προσθέσει ζάχαρη, γάλα, σαντιγί, σιρόπι με διάφορες γεύσεις ή παγωτό.

ΕΙΔΟΣ ΚΑΦΕΘΕΡΜΙΔΕΣ
Ελληνικός σκέτος0
Στιγμιαίος (Νες και φραπέ) σκέτος0
Γαλλικός σκέτος0
Espresso0
Cappuccino με αφρόγαλα160
Cappuccino με σαντιγί333
Freddo espresso100
Freddo cappuccino160
Freddoccino espresso330
Mochaccino espresso400
Καφές με αλκοόλΠερίπου 400

ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΚΙΝΔΥΝΟΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΥΓΕΙΑ ΛΟΓΩ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗΣ ΚΑΦΕ;

Η αλήθεια είναι ότι σε υψηλές δόσεις μπορεί να επιφέρει διάφορες παρενέργειες στον ανθρώπινο οργανισμό οι οποίες όμως έχουν ως κοινό παρονομαστή την υπερβολική κατανάλωση.

15 αρνητικές επιδράσεις της καφεΐνης στον ανθρώπινο οργανισμό
1) Σε υψηλές δόσεις μπορεί να προκαλέσει αφυδάτωση λόγω της διουρητικής δράσης της.
2) Σε υψηλές δόσεις μπορεί να προκαλέσει παροδικά αύξηση της αρτηριακής πίεσης.
3) Σε υψηλές δόσεις μπορεί να προκαλέσει νευρικότητα και ανησυχία.
4) Σε υψηλές δόσεις μπορεί να προκαλέσει πονοκέφαλο.
5) Σε υψηλές δόσεις προκαλεί απώλεια ασβεστίου από τα οστά στα ούρα.
6) Η υψηλή κατανάλωση καφεΐνης έχει συσχετισθεί με κατάθλιψη.
7) Σε υπερβολική κατανάλωση μπορεί να προκαλέσει διαταραχές εμμήνου ρήσεως.
8)Η καφεΐνη μπορεί να επηρεάσει τα συμπτώματα ασθενών με ψυχολογικές παθήσεις. Αυξάνει τα αισθήματα πανικού, άγχους και ανησυχίας.
9) Σε μεγαδόσεις (άνω των 75 φλ/ ημέρα), μπορεί να προκληθεί δηλητηρίαση γνωστή ως καφεϊνισμός που μπορεί να οδηγήσει σε θανατηφόρο κώμα.
10) Σε άτομα με γαστρεντερολογικά προβλήματα (γαστροοισογαγική παλινδρόμηση, γαστρίτιδα κτλ) η κατανάλωση καφέ μπορεί να επιδεινώσει την κατάσταση.
Cappuccino με αφρόγαλα
12) Η καφεΐνη αλληλεπιδρά με διάφορα φάρμακα και επηρεάζει την απορρόφηση τους.
13) Η υπερβολική κατανάλωση καφεΐνης μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο άνοιας του νεογνού αμέσως μετά τη γέννηση
14) Σε υψηλές δόσεις κατά το θηλασμό μπορεί να παρουσιαστεί εκνευρισμός και αϋπνία στο νεογνό.
15) Η υπερβολική κατανάλωση καφεΐνης μπορεί να προκαλέσει αύξηση σακχάρου και χοληστερόλης σε παχύσαρκα και διαβητικά άτομα

ΠΟΣΗ ΚΑΦΕΙΝΗ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΤΕΛΙΚΑ ΝΑ ΚΑΤΑΝΑΛΩΝΟΥΜΕ ΤΗΝ ΗΜΕΡΑ;
Ο ανθρώπινος οργανισμός δεν χρειάζεται την καφεΐνη στη διατροφή του.  Επιπλέον η ευαισθησία του κάθε ατόμου στην καφεΐνη είναι διαφορετική. Αυτό σημαίνει ότι για τον καθένα είναι διαφορετική η ποσότητα που χρειάζεται για να προκαλέσει θετικά αποτελέσματα στην αρχή και στη συνέχεια να δημιουργήσει ανεπιθύμητες παρενέργειες.

Ωστόσο, η μέτρια κατανάλωση καφέ δεν σχετίζεται με οποιονδήποτε κίνδυνο για την υγεία. Θεωρείται ότι 250 mg καφεΐνης ημερησίως είναι μια μέτρια ποσότητα για τον ανθρώπινο οργανισμό. Περισσότερα από 315 mg καφεΐνης ημερησίως θεωρούνται υπερβολική ποσότητα. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί κανείς να καταναλώνει μέχρι 3 φλ καφέ την ημέρα. Στον κάτωθι πίνακα παρατίθενται οι ποσότητες της καφεΐνης που περιέχονται σε διάφορα ροφήματα.

Περιεκτικότητα ορισμένων κοινών ροφημάτων σε καφεΐνη.

Ένα φλιτζάνι των πιο κάτω ροφημάτων περιέχει:Καφές φίλτρου:  80 έως 115 mgΣτιγμιαίος καφές:  65 mgΜαύρο τσάι:  40 έως 60 mgΚακάο:  4 mgΤενεκεδάκι αναψυκτικού: 35 έως 60 mg

Προσοχή χρειάζεται στην απότομη στέρηση της καφεΐνης διότι μπορεί να προκαλέσει προβλήματα, όπως πονοκεφάλους, ζαλάδες, νύστα, ευερεθιστικότητα, ναυτία και εμετούς. Για τους λόγους αυτούς η απόσυρση της καφεΐνης θα πρέπει να γίνεται σταδιακά ωστέ να αποφεύγεται το σύνδρομο στέρησης.

Διαιτολογική Μονάδα Dietnet
Μπαλαμώτη Δ. Χριστίνα
Κλινική Διαιτολόγος- Διατροφολόγος
Αριστούχος Χαροκοπείου Πανεπιστημίου Αθηνών

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these <abbr title="HyperText Markup Language">HTML</abbr> tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*